Besteforeldre-arv

Vi er igang med å tømme leiligheten til Morfaren min. Han har vært skral lenge, og før jul brakk han lårhalsen. Han går inn i sitt 91. år og er ikke lenger i stand til å klare seg selv. Foreløpig har han plass på et opptreningssenter, men dette er bare midlertidig i påvente av sykehjemsplass.

På mandag møttes mamma, brosjan og mine 2 fettere for å gå gjennom ting&tang hjemme hos Morfar.
Jeg fikk med meg noen skatter hjem, ting som minner meg om besteforeldrene mine - som jeg tilbringte mye tid sammen med i barndommen.

Mormora mi var verdens beste bestemor, med stort fang for alle 4 barnebarna. Hun fortalte eventyr, sang og lekte masse med oss. Hun døde av kreft når jeg var 13 år.
Morfar var en handyman, og en mann med grønne fingre deluxe. Han ordna seg en egen hagestue, der det bugna over av planter og blomster av ymse slag. Han var soldat under 2. verdenskrig og fortalte mange spennende historier fra den tiden. For noen år siden fikk han Kongens fortjenestemedalje for innsatsen under krigen, det var stort og høytidelig.
Dette kakefatet har vært flittig brukt til formkaker;


Denne lysestaken har morfaren min laget;

Søtt sukker og melk-sett, som passer til kaffeservidet vårt;



Ingen kommentarer: