Pernille vokser




På mandag rusla vi innom helsestasjonen for å sjekke vektstatus osv.
(mamma'n er hardt angrepet av ammetåke, så vi mista 4-mnd kontroll/barselgruppe i forrige uke :(...)

Tall fra kontroll 26.05. ca. 4,5 mnd
Vekt: 7000 gram
Lengde: 65,5
Hodeomkrets: 43,5

Snuppa vokser helt perfekt, og helsesøster mente vi bare kunne fortsette med litt smaksprøver av både grøt&frukt.
Hun spiser litt fruktpurè på formiddagen, og grøt til kvelds. Det meste går ned på høykant, virker som hun ganske altetende - foreløpig. ;)

Pernille er stort sett blid og fornøyd, men har tydeligvis et sterkt behov for selskap til enhver tid. Det høres i nabolaget når hun blir liggende litt for lenge alene for å si det sånn...
Men jeg prøver å la henne ligge litt, noen ganger er jeg bare nødt til å gjøre unna litt husarbeid e.l. på dagtid. Hun hører at jeg er i nærheten, og helsesøster mente at jeg slett ikke var en dårlig mor om hun gråt litt innimellom... ;)

Så nå skal vi prøve å tøye grensene bittelitt mer, slik at hun lærer seg å underholde seg selv i litt lengre perioder. Disse små lærer fort, og hun har nok skjønt at hvis hun vræler høyt nok så kommer mamma rimelig kjapt til unnsetning.

Legging på kvelden går som en drøm! Hun får grøt og melk i 18-tiden, og rundt kl 19 er det klart for senga. Som regel legger hun seg godt til rette, og sovner rimelig kjapt. Men det hender hun må ha en liten påtår av flaska før det blir skikkelig natta. Neste matrunde er ca. kl 2, og deretter ny runde rundt 5. Det varierer litt når dagen starter, men vi er som regel oppe kl 8.

Soving på dagtid derimot kan variere veldig. I det siste har hun fått en uvane med å sove på puppen - det var litt koslig i starten, men nå synes jeg det begynner å bli litt slitsomt. Vil jo gjerne utnytte de små halvtimene til litt egentid. Vogga er ikke spesielt populær for tiden, og vi har noen kamper omtrent hver dag for å få henne til å slå seg til ro oppi der. Spørs hvor lenge vi bruker vogga, må vurdere å legge henne i senga etterhvert tror jeg.
Vi prøver å komme oss på trilletur hver dag, og da sover hun godt i vogna.

Alle småbarnsmødre snakker mye om at tida går så altfor fort, og jammen stemmer det!Synes ikke det er lenge siden Pernille var en hjelpesløs liten bylt, der mesteparten av dagen gikk med til amming&soving. Slik er det ikke nå lenger gitt! Her er det aktivitet dagen lang, og jeg prøver å henge med så godt jeg kan!








Ingen kommentarer: